Korekcja uszu

Chirurgiczna korekcja uszu (otoplastyka) to zabieg, dzięki któremu możemy nadać odstającym małżowinom usznym nowy wygląd. Mankament ten powstaje najczęściej w wyniku spłaszczenia grobelki małżowiny lub powiększenia muszli.

Przygotowanie do zabiegu

• Zabieg zawsze jest poprzedzony wizytą u specjalisty, który ustali z pacjentem jego oczekiwania oraz możliwości uzyskania zadowalającego efektu.
• Przed przystąpieniem do zabiegu lekarz prowadzący zleci wykonanie badań krwi: OB, morfologii, wskaźnika krzepnięcia APTT oraz INR i elektrolitów.
• Należy zaszczepić się przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B.
• 2 tygodnie przed i po zabiegu palący pacjenci powinni zrezygnować z papierosów, gdyż palenie przyczynia się do trudniejszego gojenia ran.
• Kilka dni przed zabiegiem korekcji uszu nie należy zażywać aspiryny oraz innych leków zawierających kwas acetylosalicylowy - wpływa on na obniżenie krzepliwości krwi, co może utrudnić zabieg i rekonwalescencję.
• 6 godzin przed zabiegiem niewskazane jest przyjmowanie pokarmów oraz wszelkich napojów – również wody.

Przebieg zabiegu

Zabieg wykonywany jest u osób dorosłych w znieczuleniu miejscowym lub ogólnym zaś u dzieci w znieczuleniu ogólnym. Następnie na tylnej powierzchni małżowiny wykonuje się nacięcie, aby przejść do modelowania chrząstki, która znajduje się w środku. Po nadaniu chrząstce docelowego kształtu zakładane są wewnętrzne szwy. Zewnętrzną ranę zamyka się za pomocą szwów nierozpuszczalnych lub rozpuszczających się.

Zabieg trwa około 1,5 godziny i wymaga od pacjenta konkretnej pozycji leżącej, która umożliwi lekarzowi wygodny dostęp do małżowiny usznej. Po zabiegu w znieczuleniu miejscowym zazwyczaj można wrócić do domu jeszcze tego samego dnia. Jednodniowej obserwacji w klinice poddawane są dzieci i dorośli operowani w znieczuleniu ogólnym. Niewielka blizna pozabiegowa zlokalizowana jest w niewidocznym miejscu.

Korzyści z zabiegu

Efektem zabiegu korekcji ma być poprawa symetrii twarzy, zmniejszenie stopnia odchylenia małżowin oraz wynikająca z tego poprawa wyglądu i samopoczucia pacjenta. Dzięki zabiegowi pacjent może cieszyć się poprawą wyglądu małżowin usznych, która wpłynie na jego ogólne samopoczucie oraz poprawę komfortu życia.

Zalecenia po zabiegu

• W pierwszych dniach po zabiegu pacjent może odczuwać ból o różnym stopniu intensywności. W jego uśmierzeniu pomogą ogólnodostępne środki przeciwbólowe.
• Należy tymczasowo zrezygnować z dużej aktywności sportowej. Na dwa miesiące zaleca się przerwanie uprawiania sportów kontaktowych.
• Szwy zdejmowane są po około 7-10 dniach. Kolejna kontrola konieczna jest po upływie 6 tygodni.
• Należy uważać na uszy podczas czesania, mycia włosów czy innych czynności, w których mogłoby dojść do odgięcia czy mechanicznego uszkodzenia małżowin.
• Zaleca się ochronę uszu przed ekspozycją na promienie słoneczne, solarium oraz saunę.
• Przez mniej więcej 6 miesięcy warto na noc zakładać specjalną opaskę, która ochroni uszy przed przypadkowymi urazami.

• Karmienie piersią
• Miesiączka
• Choroby nowotworowe
• Choroby tkanki łącznej
• Zmiany skórne
• Epilepsja
• Zaburzenia krzepliwości krwi
• Wiek – korekcję uszu zaleca się po ukończeniu przez pacjenta 7 roku życia i najlepiej do ukończenia 14 lat. Wcześniej ucho dopiero się kształtuje, a jednocześnie im wcześniej operacja zostanie wykonana, tym bardziej zadowalające będą jej efekty.

Możliwe skutki uboczne

Korekcja uszu wykonywana przez doświadczonego lekarza w profesjonalnej klinice jest zabiegiem bezpiecznym. Należy jednak wziąć pod uwagę, że każdy taki zabieg niesie za sobą ryzyko powikłań. W przypadku korekcji uszu są to:
• Krwiak
• Infekcja
• Bliznowce – czyli przerost blizny

Zabieg w znieczuleniu miejscowym lub ogólnymCena
Korekcja uszu7 000 - 9 000 zł