Operacja zatok szczękowych metodą Caldwell-Luc

Informacje o zabiegu

Operacje zatok szczękowych metodą Caldwell-Luc wykonuje się przy potwierdzonych w badaniach obrazowych chorobach takich jak polipy, torbiele, grzybica zatok, ciała obce (np. wypełnienia stomatologiczne które dostały się do zatoki). Zabieg ten jest również wykorzystywany do biopsji zmian nowotworowych zatok. Zabieg przeprowadza się w znieczuleniu ogólnym, wyjątkowo w znieczuleniu miejscowym. Polega na otwarciu zatoki szczękowej przez jamę ustną. Lekarz wykonuje dostęp do zatoki w dole nadkłowym – jest to miejsce powyżej zębów. W związku z tym po zabiegu nie ma widocznych na twarzy blizn. Po zabiegu pacjent ma założone kilka szwów na błonę śluzową, które są usuwane po około tygodniu. Czasami należy wykonać tamponadę zatoki, która polega na założeniu i napompowaniu cewnika z balonikiem w świetle zatoki. Cewnik taki jest usuwany na drugi dzień po zabiegu. Po zabiegu najczęściej występuje kilkudniowy obrzęk policzka. Usunięta z zatoki szczękowej zmiana wysyłana jest do badania histopatologicznego. Pacjent wychodzi do domu dzień po zabiegu.

Wskazania

• zmiany zapalne zatok szczękowych (polipy, torbiele, grzybica zatok) powodujące dolegliwości zatok takie jak ból
• ciała obce w zatokach szczękowych (wypełnia stomatologiczne)
• guzy łagodne zatok szczękowych