Plastyka przegrody nosa - Septoplastyka

Krzywa przegroda nosa – to schorzenie, które obok usuwania migdałków jest najczęstszym zabiegiem w laryngologii. Asymetria w obrębie przegrody nosowej może być nasilona w różnym stopniu i mieć charakter wrodzony lub nabyty. Przyczyną nabytych skrzywień przegrody są urazy, także okołoporodowe.

Objawy krzywej przegrody nosa:
- zaburzenia drożności nosa jedno lub obustronne,
- nawracające infekcje górnych dróg oddechowych: zapalenie zatok przynosowych, zapalenie gardła
- przewlekłe wysiękowe zapalenie ucha środkowego, okresowa zatykanie uszu, spowodowane ciśnieniem w uchu środkowym
- chrapanie
- krwawienia z nosa
- pogorszenie węchu

Wskazania do zabiegu: nie każde skrzywienie przegrody nosa wymaga operacji. Wskazaniem do zabiegu plastyki przegrody nosa jest stwierdzone w badaniu laryngologicznym skrzywienie przegrody nosa oraz współwystępowanie wymienionych wyżej objawów, które mają niekorzystny wpływ na jakość życia pacjenta. Znaczne skrzywienie przegrody może nie powodować żadnych dolegliwości, ale też małe skrzywienie może dawać znaczne objawy.

Informacje o zabiegu

Septoplastyka to operacja przegrody nosowej. Zabieg poprzedzony jest wizytą konsultacyjną, podczas której lekarz laryngolog kwalifikuje pacjenta do zabiegu i informuje o niezbędnych badaniach.
Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym. Pacjent nie odczuwa bólu i nie pamięta tego co działo się podczas operacji. Po zabiegu pacjent przenoszony jest do sali pooperacyjnej i pozostaje pod opieką personelu medycznego do następnego dnia. Pacjent podczas zabiegu oraz zaraz po wybudzeniu otoczony jest profesjonalną opieką personelu medycznego. Zostaje zaopatrzony w leki przeciwbólowe. Kiedy stan chorego jest dobry, możliwe jest wypisanie go do domu.
Plastyka przegrody nosa wykonuje się techniką wewnątrz nosową, tzn, że nacięcia dokonuje się na granicy skóry i błony śluzowej w jamie nosa, co powoduje, że blizna jest niewidoczna. Lekarz odwarstwia błonę śluzową nosa aż do części chrzęstnej. Następnie przywraca prawidłowy kształt przegrodzie, poprzez wycięcie niektórych jej fragmentów lub przebudowę jej struktury. Kolejnym etapem jest założenie szwów stabilizujących. Zakładane są do nosa płytki stabilizujące przegrodę nosa na czas około 7-10 dni. Mogą też być zakładane tampony uciskowe do nosa. Tampony usuwa się na drugi dzień. Płytki stabilizacyjne usuwane są po około tygodniu. Cały zabieg trwa około godzinę. Jamy nosa po zabiegu przez ok. 2 tygodnie powinny być przepłukiwane z zalegającej wewnątrz wydzieliny, utrzymuje się też obrzęk w nosie, co powoduje dyskomfort. Powinno się przez 7-14 dni pozostać w domu. Należy dbać o prawidłową wilgotność jamy nosowej, stosując preparaty z soli morskiej. Zaleca się unikanie urazów nosa oraz wysiłku fizycznego przez miesiąc.

Korzyści z zabiegu

• znaczna poprawa oddychania, swobodny oddech
• poprawa zmysłu powonienia
• ustąpienie objawów nawracającego zapalenia ucha, migdałków i zatok przynosowych