Zapalenie rozcięgna podeszwowego (ostroga piętowa)

Zapalenie rozcięgna podeszwowego, zwane inaczej ostrogą piętową, to przewlekły stan zapalny powstały na skutek podrażnień i mikrourazów w miejscu przytwierdzenia rozcięgna do kości piętowej, czyli w strukturze, która pracuje (rozciąga się i napina) podczas każdego kroku. Początkowo chory odczuwa ból w pięcie podczas chodzenia, szczególnie nasilający się rano zaraz po przebudzeniu, a w bardziej zaawansowanym stadium choroby, dolegliwości odczuwalne są także podczas siedzenia i leżenia.

Przyczyn powstania zapalenia rozcięgna może być kilka. Do najczęstszych zalicza się przeciążenia, które mogą wynikać z nadwagi, nadmiernej aktywności fizycznej lub nieefektywnie przeprowadzonej rozgrzewki przed treningiem, ponadto noszenie niewygodnego i niedopasowanego obuwia, w tym także butów na zbyt wysokim obcasie, a także urazy. Na powstanie ostrogi piętowej narażone są także osoby pracujące w pozycji stojącej oraz po 50. roku życia, ponieważ w tym czasie zaczyna zmieniać się struktura tkanki tłuszczowej odpowiedzialna za amortyzację urazów. Rozwinięty stan zapalny przyczynia się do odkładania złogów wapiennych w miejscu przyczepu rozcięgna, co w efekcie skutkuje powstaniem wyrośli, zwanej ostrogą, na kości piętowej od strony podeszwy.

Zapalenie rozcięgna podeszwowego – leczenie

Leczenie schorzenia rozpoczyna się od wywiadu lekarskiego, badania palpacyjnego stopy oraz wykonania zdjęcia RTG (w szczególnych przypadkach także USG) w celu postawienia właściwiej diagnozy, bowiem dolegliwości w obrębie pięty mogą być objawem innych przypadłości np.: zapalenia ścięgna Achillesa, pęknięcia lub złamania kości piętowej.

W leczeniu zapalenia rozcięgna podeszwowego należy działać wielotorowo, aby wyeliminować nieprzyjemne dolegliwości, wyleczyć stan zapalny i uchronić stopę przed nawrotem choroby. W związku z tym zaleca się nosić obuwie dopasowane do stopy, na niskim obcasie, z elastyczną, dobrze amortyzującą wstrząsy podeszwą. Pomocne mogą okazać się także odpowiednie wkładki ortopedyczne. Kolejnym krokiem leczenia jest przyjmowanie niesterydowych leków przeciwzapalnych oraz rehabilitacja, obejmująca fizykoterapię (jonoforeza, ultradźwięki, pole magnetyczne) i kinezyterapię. Dobre efekty może dać również terapia manualna, która poprawia krążenie i odżywienie okolic rozcięgna, co wpływa na przyspieszenie procesu gojenia.

Ostroga piętowa – leczenie koncentratem osocza bogatopłytkowego

Jeżeli klasyczne leczenie nie przynosi zamierzonych rezultatów należy poszerzyć diagnostykę i wprowadzić leczenie wykorzystując osocze bogatopłytkowe. Jest to metoda nieinwazyjna i przynosi bardzo dobre efekty leczenia. W tym celu podbiera się krew pacjenta, którą poddaje się wirowaniu, dzięki czemu możliwe jest wydzielenie zawiesiny z płytami osocza. Tak przygotowany preparat pod kontrolą USG zostaje wstrzyknięty w okolice przyczepu rozcięgna podeszwowego. Czynniki wzrostu znajdujące się w osoczu przyspieszają gojenie się i regenerację uszkodzonej struktury.

Zapalenie rozcięgna podeszwowego (ostroga piętowa)od 800 zł