Krioterapia to inaczej mówiąc leczenie zimnem. Zabiegi te zyskują coraz większą popularność ze względu na ich potwierdzoną skuteczność w leczeniu stanów zapalnych oraz eliminowaniu obrzęków i dolegliwości bólowych. Są bardzo często stosowane w rehabilitacji pacjentów po urazach. Krioterapia wykorzystuje bardzo zimne powietrze, ciekły azot lub dwutlenek węgla. Kontakt z bodźcem chłodzącym wyzwala w organizmie szereg reakcji obronnych, po którym następuje przywrócenie równowagi w ciele.

Krioterapia dzieli się na miejscową oraz ogólną.

Krioterapia miejscowa polega na schłodzeniu wybranej części ciała. Metodą tą można leczyć również zmiany skórne, działając bardzo niską temperaturą na skórę ze zmianami chorobowymi. Pacjenci wybierają krioterapię m.in. jako alternatywę do zabiegu chirurgicznego. Podczas zabiegu chore tkanki zostają zniszczone, a w ich miejsce organizm sam odtwarza nową, zdrową skórę.

Przebieg zabiegu

Lekarz dermatolog wykonujący zabieg dwukrotnie zamraża zmianę skórną (w międzyczasie ją rozmrażając). Podczas krioterapii nie ma potrzeby stosowania znieczulenia, ponieważ pacjent nie odczuwa bólu w czasie trwania całej procedury. Może pojawić się jedynie pieczenie podczas zamrażania, a także ból lub świąd podczas rozmrażania, jednak objawy te bardzo szybko ustępują. Po zabiegu może dojść do powstania pęcherza lub drobnej ranki. Zagoi się ona samoistnie w ciągi kilku do kilkunastu dni.

Wskazania do krioterapii

Metodą krioterapii można skutecznie leczyć bardzo wiele zmian chorobowych. Wśród nich możemy wymienić przykłady takie jak:

• Włókniaki miękkie
  • Brodawki (łojotokowe, wirusowe, płaskie, płciowe)
  • Rogowacenie słoneczne
  • Ziarniak obrączkowaty
  • Leukoplakia błony śluzowej jamy ustnej i narządów płciowych
  • Blizny przerosłe i bliznowce
  • Nagniotki
  • Wybrane przypadki raka podstawnokomórkowego skóry

Przed każdym zabiegiem pacjent powinien odbyć konsultację lekarską. Ustalenie rodzaju zabiegu oraz sposób przygotowania do niego muszą zostać poprzedzone postawieniem właściwej diagnozy.

Korzyści z zabiegu

Krioterapia to zabieg całkowicie bezpieczny (personel korzysta jedynie z jednorazowych końcówek i sond lub wybiera metodę natryskową nanoszenia czynnika chłodzącego na chore miejsce) i małoinwazyjny. Pacjenci mogą spodziewać się bardzo dobrych efektów kosmetycznych – gojenie nie pozostawia blizn, a silny efekt immunostymulacji miejscowej sprawia, że poddane zabiegowi miejsca prawie nigdy nie ulegają ponownemu zakażeniu. Krioterapia pozytywnie wpływa na układ immunologiczny człowieka, działa więc także na zmiany odległe od bezpośrednio poddanych zabiegowi.

wp-content/themes/betheme