Mięśniaki macicy to łagodne guzy, które powstają w wyniku nieprawidłowego wzrostu komórek mięśnia macicy. Do ich powstawania przyczyniają się zaburzenia hormonalne oraz skłonności genetyczne. W pierwszej fazie wzrostu mięśniaki nie musza powodować żadnych dolegliwości. Objawy zależne są od wielkości mięśniaków i ich usytuowania.

Mięśniaki mogą stanowić przyczynę bolesnego i obfitego krwawienia miesiączkowego oraz międzymiesiączkowego, niepłodności, poronień i porodów przedwczesnych. Guzy mogą uciskać także na narządy sąsiednie, skutkiem tego wywoływać problemy z oddawaniem moczu lub powodować zaparcia. Podstawowym i jedynym skutecznym leczeniem mięśniaków jest ich usunięcie wraz z wykonaniem badania histopatologicznego. Czasami może być ono poprzedzone leczeniem farmakologicznym w celu zmniejszenia objętości mięśniaków i zmniejszenia ich ukrwienia.

Przed operacją w okresie 3 dni, należy unikać pokarmów ciężkostrawnych i gazowanych płynów. W dzień operacji nie wolno jeść i pić na 6 godzin przed zabiegiem.

Pacjentka musi mieć przygotowane do zabiegu badania — grupę krwi, Hbs Ag, HCV pc ( nie starsze niż 3 miesiące), morfologię, APTT

Wycięta zmiana zawsze wysyłana jest do badania histopatologicznego, w celu ustalenia, czy nie ma ona charakteru złośliwego.

Zabieg trwa przeciętnie ok.20 - 40 minut i najczęściej jeszcze tego samego dnia pacjentka może wrócić do domu. Czasami przy dużych mięśniakach dzieli się go na etapy odroczone w czasie.

Zbieg najczęściej nie wymaga rekonwalescencji. Może się pojawić krwawienie w okresie do 14 dni.

Po konsultacji z lekarzem pacjentka może podjąć współżycie.

usunięcie mięśniaka/mięśniaków macicy6 500 zł