Polip endometrialny

Polip przybiera najczęściej postać owalnego wyrośla, które znajduje się w świetle jamy macicy lub tez wypełnia kanał szyjki macicy, rozrastając się do światła pochwy. Wielkość polipów jest różna od 5mm do nawet 30 mm. Objawy i konsekwencje rozrostu polipów są bardzo szerokie.

W początkowej fazie wzrostu polipy nie dają żadnych objawów, ale szybko mogą powodować nieprawidłowe krwawienia maciczne. W większości przypadków polipy są rozrostami łagodnymi i ich usunięcie skutkuje całkowitym wyleczeniem. W niektórych typach polipów zabieg wycięcia nie jest równoznaczny z całkowitym wyleczeniem. Taka diagnoza jest wskazaniem do leczenia operacyjnego o bardziej radyklanym charakterze.

U około 15% kobiet w wieku reprodukcyjnym, które uskarżają się na nieprawidłowe krwawienia maciczne, stwierdza się polip w macicy, natomiast ten sam odsetek wzrasta do 25% u kobiet w okresie menopauzalnym. Plamienia okołomiesiączkowe lub krwawienia międzymiesiączkowe, obfite, bolesne, niekiedy krwotoczne miesiączki są także objawem polipów w jamie macicy. Ponadto mogą wystąpić ropne upławy, plamienia po stosunku lub tez pobolewania podbrzusza. U kobiet niepłodnych tez często występują polipy w macicy, które mogą nie dawać żadnych objawów.

Za jedno z najskuteczniejszych narzędzi służących do rozpoznawania I usuwania polipów endometrialnych uznaje się hiesteroskopię. Gdy polip jest większych rozmiarów histeroskopia jest wykonywana w znieczuleniu podpajęczynówkowym. Mniejsze zmiany można usuwać w histeroskopii ze znieczuleniem miejscowym okołoszyjkowym.

Przed operacją w okresie 3 dni, należy unikać pokarmów ciężkostrawnych i gazowanych płynów. W dzień operacji nie wolno jeść i pić na 6 godzin przed zabiegiem.

Pacjentka musi mieć przygotowane do zabiegu badania — grupę krwi, Hbs Ag, HCV pc ( nie starsze niż 3 miesiące), morfologię, APTT

Wycięta zmiana zawsze wysyłana jest do badania histopatologicznego, w celu ustalenia, czy nie ma ona charakteru złośliwego.

Zabieg trwa przeciętnie ok.20 - 40 minut i najczęściej jeszcze tego samego dnia pacjentka może wrócić do domu.

Zbieg najczęściej nie wymaga rekonwalescencji. Może się pojawić krwawienie w okresie do 14 dni.

Po konsultacji z lekarzem pacjentka może podjąć współżycie.

usunięcie polipów2 500 zł