Endometrioza w bliźnie po cesarskim cięciu to stan, w którym komórki endometrium, czyli komórki warstwy wyścielającej wnętrze macicy znajdują się w obrębie blizny jaka pozostała w wyniku przeprowadzonego zabiegu cesarskiego cięcia.

Endometriozie można zapobiec lub też zminimalizować ryzyko jej wystąpienia poprzez zastosowanie i przestrzeganie właściwych zasad szycia tkanek w trakcie zabiegu cięcia cesarskiego. Nie we wszystkich przypadkach jednak postępowanie to jest skuteczne i pomimo zastosowania właściwych procedur następuje rozwój stanu zapalnego w obrębie blizny pozabiegowej.

Wiele pacjentek, nawet w okresie kilku lat po porodzie przeprowadzonego za pomocą cesarskiego cięcia, odczuwa dolegliwości mogące świadczyć o powstaniu endometriozy w bliźnie. Często pacjentki nie zdają sobie sprawy z powagi choroby, ponieważ panuje mylne przekonanie, ze ciąża stanowi panaceum na endometriozę. Ustępujące w okresie ciąży objawy endometriozy mogą powrócić po przebytym porodzie. Na endometriozę w bliznie po cesarskim cięciu mogą tez uskarżać się kobiety, które były wcześniej zdrowe.

Przyczyną tego patologicznego stanu jest przeniesienie do rany operacyjnej i zagnieżdżenie się w niej komórek endometrium podczas wykonywanego zabiegu cięcia cesarskiego. Endometriozę w bliźnie po cesarskim cięciu charakteryzuje ogromny towarzyszący dyskomfort, który nasila się w konkretnej fazie cyklu miesiączkowego. Pacjentki cierpiące na to schorzenie mają problem z zakładaniem bielizny lub spodni . Dodatkowo dyskomfort ten mogą potęgować wyczuwalne, bolesne zgrubienia. Niekiedy jest to wyraźnie zaznaczony guzek, który jest szczególnie bolesny w czasie menstruacji. Jest to zazwyczaj objaw endometriozy. Nierzadko niezbędnym okazuje się histopatologiczne badanie wycinka z blizny. Dzięki temu można będzie wykluczyć ewentualne zmiany nowotworowe i określić stadium choroby .

Skutecznym leczeniem jest operacyjne usunięcie ognisk endometriozy z okolicy blizny.

W przypadku małych zmian można zastosować leczenie farmakologiczne, jednak daje to chwilową poprawę. Po zaprzestaniu jego stosowania objawy powracają.

Sposób leczenia, przebieg zabiegu oraz rodzaj znieczulenia jest indywidualnie ustalany w konsultacji z lekarzem. Ma na to wpływ zaawansowanie, lokalizacja zmian i przeprowadzony przez lekarza wywiad medyczny.

Usunięcie głębokiej endometriozy z blizny po cięciu cesarskimod 4 000,00 zł