Gruczoły Bartholina zlokalizowane są w środkowo- dolnej części wewnątrz warg sromowych większych. Są one odpowiedzialne przede wszystkim za wytwarzanie śluzowej wydzieliny, która wydostaje się przez przewody wyprowadzające na ścianki boczne przedsionka pochwy.

Tworzenie się torbieli powoduje, że wydzielina nie może być wydzielana ,co w konsekwencji powoduje tworzenie się w tym miejscu ropni.

W przypadku zatkania przewodów wyprowadzających gruczołu, powstaje torbiel lub ropień. Są to najczęstsze choroby gruczołu Bartholina. Występują one u pacjentek pomiędzy 20 a 40 rokiem życia. Przyczynę stanowi zaburzona flora bakteryjna pochwy. Zmiana ma charakter zazwyczaj jednostronny.

Zarówno w przypadku torbieli, jak i ropni dochodzi do zamknięcia ujścia przewodów wyprowadzających. Zaczopowanie może być spowodowane nagromadzeniem się komórek nabłonka lub bakterii. W wyniku tego śluz ,który produkowany jest przez gruczoły przedsionkowe gromadzi się w ich świetle, tworzy się torbiel. Jeśli do jej wnętrza przedostaną się bakterie tzw. torbiel nadkażona powstanie ropień.

Torbiel jest zmianą niezapalną, niebolesną. Może nie powodować żadnych dolegliwości. Małe torbiele opróżniają się samoistnie, a następnie wchłaniają. W przypadku torbieli o dużej wielkości konieczne jest leczenie chirurgiczne (wyłuszczenie). Zabieg ten powoduje umiarkowany ból. Często występuje obrzęk, któremu towarzysza krwiaki. Znikają one jednak po zagojeniu się rany.

Ropień gruczołu jest zmiana zapalną. Powstaje w wyniku zakażenia bakteryjnego torbieli przez gronkowce, paciorkowce lub ziarenkowce. Towarzyszy temu ból, który nasila się podczas siedzenia lub chodzenia a także obrzęk. Może też wystąpić gorączka. Niekiedy dochodzi do samoistnego pękania ropni. W pozostałych przypadkach ropień powinien naciąć lekarz. Jeśli przyczyną zakażenia były gonokoki ,może zostać zlecone przyjmowanie antybiotyków.

Torbiele gruczołu przedsionkowego większego są zazwyczaj stwierdzane przez lekarza z zastosowaniem wziernikowania. Leczenie dużych torbieli następuje poprzez chirurgiczne wyłuszczenie torbieli łącznie ze zgromadzoną wewnątrz wydzieliną i zszyciu pozostałego po nim miejsca. Proces gojenia rany jest bolesny, ponieważ miejsce to jest mocno unerwione.

Zabieg wyłuszczania przeprowadzany jest w znieczuleniu ogólnym i trwa około 30 minut. Po zabiegu zalecany jest odpoczynek i unikanie wysiłku fizycznego. Nie należy tez dźwigać ciężkich przedmiotów, aby uniknąć krwotoku z dróg rodnych. Lekarz może zadecydować o pobraniu do badania wycinka błony śluzowej, może także zalecić przyjmowanie antybiotyku.

W przedziale czasowym dwóch tygodni przed planowanym zabiegiem należy zaprzestać przyjmowania aspiryny i jej pochodnych, witaminy E, leków przeciwkaszlowych i przeciwgrypowych. Mogą być one przyczyna krwotoku podczas operacji

Wyłuszczenie gruczołu Bartholinaod 4 000,00 zł