Neurochirurgia jest dziedziną medycyny zajmującą się diagnostyką ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego związaną z problemami neurochirurgicznymi oraz leczeniem operacyjnym chorób mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów obwodowych, a także układu naczyniowego zaopatrującego układ nerwowy.

Konsultacja

Przez neurochirurga konsultowani są Ci pacjenci, w przypadku których leczenie zachowawcze nie przyniosło efektów i tym samym konieczne jest przeprowadzenie zabiegu operacyjnego.

Do schorzeń leczonych przez lekarza neurochirurga należą

Choroby kręgosłupa ze szczególnym uwzględnieniem dyskopatii szyjnych, piersiowych i lędźwiowych, stenoz kanału kręgowego w przebiegu zmian zwyrodnieniowych, niestabilności kręgosłupa (ześlizgów kręgów), chorób nowotworowych kręgosłupa i rdzenia kręgowego oraz urazów kręgosłupa.

Choroby nowotworowe, w tym guzy ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego

Urazy czaszkowo – mózgowe: krwotoki wewnątrzczaszkowe, złamania kości czaszki

Choroby naczyniowe mózgu: tętniaki naczyń mózgowych, malformacje naczyniowe oraz inne.

Wodogłowie

Uszkodzenia nerwów obwodowych: zespoły cieśni m.in. zespół cieśni nadgarstka, rowka nerwu łokciowego, nowotwory nerwów.

Innymi niepokojącymi objawami, które powinny skłonić pacjenta do wizyty u neurochirurga są bóle i zawroty głowy, powtarzające się omdlenia, drętwienie i mrowienie oraz niedowłady kończyn, zaburzenia widzenia o niezdiagnozowanej przyczynie, kłopoty z koncentracją i pamięcią, oraz problemy ze słyszeniem nieuwarunkowane przyczynami laryngologicznymi.

Podjęcie decyzji przez neurochirurga o formie leczenia poprzedza zlecenie badań takich, jak badanie USG i RTG, tomografia komputerowa oraz rezonans magnetyczny. Umożliwiają one rozpoznanie chorób układu nerwowego i określenie stopnia ich zaawansowania.

Oprócz tych badań zlecone może być także przeprowadzenie badań laboratoryjnych, badanie płynu mózgowo-rdzeniowego oraz badań endokrynologicznych. Wynik tych badań warunkuje kwalifikacje pacjenta do operacji lub do leczenia zachowawczego. Na pierwszą wizytę u neurochirurga należy przynieść wszystkie wcześniej wykonane badania, w szczególności badania tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego. Na ich podstawie oraz przeprowadzonego wywiadu lekarskiego, a także badania neurologicznego, zostaje wstępnie dokonana ocena stanu pacjenta i zlecona dalsza diagnostyka lub kwalifikacja do leczenia operacyjnego. Jeśli konsultacja ma się odbyć w prywatnej placówce medycznej, to skierowanie nie jest potrzebne.

Konsultacja neurochirurgiczna200 zł