Gradówka

Gradówka to niebolący, twardy guzek na powiece, który powstaje na skutek miejscowego i przewlekłego zapalenia gruczołu tarczkowego, zwanego gruczołem Meiboma. Narząd ten odpowiada między innymi za szczelność powiek po zamknięciu, spływanie łez na twarz, chroni oko przed utratą wilgotności. Na skutek stanu zapalnego zamknięte zostają przewody, które odprowadzają wydzielinę produkowaną przez ten gruczoł. Zaczyna ona zalegać, prowadząc do rozdęcia jego ścian, tworząc guzek. Dlatego też gradówka to ropno-krwista masa zamknięta we włóknistym worku. Powoduje dyskomfort, a w niektórych przypadkach zaczerwienienie i obrzęk powieki.

Gradówka może występować zarówno u dorosłych, jak i u dzieci. Często pojawia się na skutek niedoleczonego jęczmienia zewnętrznego. Ponadto objawia się u osób zakażonych gronkowcem, noszących soczewki kontaktowe na skutek nadczynności gruczołów Meiboma, chorujących na trądzik różowaty i łojotokowe zapalenie skóry, a także u dzieci z niewyrównaną wadą wzroku.

Informacje o zabiegu

Zdarzają się przypadki, kiedy gradówka ulega samowyleczeniu. W takich sytuacjach guzek wchłania się lub samoistnie przebija. Nie dzieje się to jednak często. Całkowite wyleczenie zagwarantuje zabieg operacyjny. W znieczuleniu miejscowym nacina się skórę w miejscu guzka, a następnie usuwa się wszystkie elementy gradówki, aby ta nie miała możliwości odtworzenia się. W miejsce nacięcia aplikuje się antybiotyk i zakłada opatrunek zasłaniający oko.

Usunięcia gradówkiod 500 zł