Artroskopowe leczenie uszkodzenia stożka rotatorów

Mięsień dwugłowy (biceps) znajduje się pomiędzy łopatką a kością promieniową na przedniej powierzchni ramienia. Biceps zbudowany jest z dwóch głów: długiej i krótkiej. Głowa długa przyczepiona jest do obrąbka stawowego i guzka nadpanewkowego łopatki, natomiast krótka głowa ma swój początek na wyrostku kruczym łopatki. W kierunku przedramienia dwie głowy łączą się w brzusiec, a następnie przechodzą w rozcięgno mięśnia dwugłowego ramienia. Biceps odpowiedzialny jest za zginanie stawu ramienno-łopatkowego, unoszenie ramienia do przodu, zginanie przedramienia. W wyniku urazów lub rutynowo wykonywanych ruchów może dojść do uszkodzenia mięśnia dwugłowego, głównie głowy długiej. Skutkiem uszkodzenia może być obrzęk, zwichnięcie, rozwłóknienia lub zapalenie ścięgna z wysiękiem. Niestabilność tego ścięgna może przyczynić się do uszkodzenia sąsiednich ścięgien: nadgrzebieniowego oraz podłopatkowego.

Objawy

Całkowite rozerwanie ścięgna może spowodować przesunięcie się brzuśca mięśnia dwugłowego w stronę łokcia. Typowym objawem takiego uszkodzenia jest zauważalne zmniejszenie siły mięśniowej w stosunku do zdrowej kończyny. Ponadto nie występują żadne charakterystyczne odczucia bólowe. Dolegliwości są porównywalne do zapalenia bicepsa, czyli ból w przedniej części ramienia. Z uwagi na usytuowanie mięśnia, czyli przyczepu do przedramienia, ból może pojawiać się także w tej części kończyny (np. podczas naciskania na klamkę drzwi).

Operacja

Uszkodzenia mięśnia dwugłowego ramienia leczy się wyłącznie operacyjnie metodą artroskopową. Przez niewielkie nacięcia skóry wprowadza się do wnętrza kamerę, której obraz widoczny jest na zewnętrznym monitorze oraz narzędzia chirurgiczne. Lekarz w pierwszej kolejności ocenia struktury wewnątrz stawowe, a następnie przystępuje do procedur naprawczych. Jeżeli biceps uległ znacznemu uszkodzeniu, przeprowadza się zabieg tenodezy. Operację wykonuje się w znieczuleniu ogólnym i trwa ona około 2 godzin.

Tenodeza polega na przecięciu i przeniesieniu przyczepu mięśnia dwugłowego poniżej linii stawu ramienno-łopatkowego, czyli z guzka nadpanewkowego bezpośrednio na kość ramienną. Odcięte ścięgno zostaje przymocowane do kości za pomocą specjalnych implantów (kotwic). Zabieg daje dobre efekty, a osłabienie siły mięśniowej, w związku z przeniesieniem, nie jest zauważalne.

Po operacji

Bezpośrednio po operacji pacjent otrzymuje leki przeciwbólowe oraz zimne okłady na bark, aby zmniejszyć obrzęk oraz dolegliwości bólowe. Nie ma konieczności podawania antybiotyków czy też leków przeciwkrzepliwych. Przez około 4 tygodnie konieczne jest unieruchomienie kończyny w ortezie.

Gwarancją powrotu do pełnej sprawności jest rehabilitacja, którą rozpoczyna się niedługo po operacji. Początkowo są to ćwiczenia bierne, następnie stopniowo przechodzi się do czynnych. W zależności od zaangażowania pacjenta, powrót do wykonywania codziennych czynności i pełnej sprawności możliwy jest w przeciągu 4 – 6 miesięcy.

Tenodeza mięśnia dwugłowego ramienia8 500 zł

CENA ZABIEGU ARTROSKOPOWYCH NIE OBEJMUJE KOSZTU IMPLANTU. DO CENY NALEŻY DODAĆ KOSZT IMPLANTU W ZALEŻNOŚCI OD ZUŻYCIA.