Palec trzaskający

Palec trzaskający, zwany także palcem przeskakującym lub strzelającym, to schorzenie wywołane stanem zapalnym więzadła ścięgien mięśni zginaczy palca (struktury, w których podczas ruchu przesuwają się mięśnie). Zapalenie najczęściej obejmuje palce (kciuk, wskazujący, środkowy, serdeczny), rzadziej nadgarstki, stawy łokciowe czy kolanowe.

Dolegliwość może powstać na skutek mechanicznego urazu: ucisku dłoni na twarde przedmioty, powtarzającego się przeciążania mięśni lub może być wynikiem reumatoidalnego zapalenia stawów, dny moczowej, amyloidozy, mukopolisacharydozy. Czasami występuje jako powikłanie cukrzycy lub mikrourazów. Palec trzaskający może być także problemem kobiet ciężarnych ze względu na zmiany hormonalne.

Objawy

W pierwszym stadium choroby pojawiają się problemy z wyprostowaniem palca, któremu towarzyszy charakterystyczny trzask. Ponadto pacjent może wyczuć niewielkie zgrubienie, często bolesne, przy podstawie palca po zewnętrznej stronie dłoni. Powstały guzek to zgrubiałe ścięgno. Z czasem mogą pojawiać się problemy ze swobodnym poruszaniem palca i ciągły ból, znacznie nasilający się podczas zginania i prostowania. Zapaleniu może towarzyszyć zaczerwienienie skóry oraz tymczasowa opuchlizna.

Zaawansowana postać choroby to stopniowe blokowanie, aż do całkowitego zablokowania palca podczas jego prostowania. Chory musi pomagać sobie prostować palec drugą ręką. Nieleczona choroba może doprowadzić do trwałego przykurczu oraz utraty możliwości chwytania.

Palec trzaskający – leczenie

Jeżeli zapalenie trwa krócej niż 6 miesięcy, nie doprowadziło do ograniczenia ruchowości w stawie i obejmuje tylko jeden palec, lekarz może zalecić leczenie zachowawcze. Polega ono na unieruchomieniu palca w pozycji wyprostowanej (do 3 tygodni), rehabilitacji oraz podawaniu zastrzyków z niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi lub na podawaniu sterydów do pochewki ścięgna zginacza. Jeżeli leki i rehabilitacja nie dadzą oczekiwanego rezultatu konieczna będzie operacja. Ponadto zabieg chirurgiczny jest od razu konieczny, w przypadku pacjentów chorujących na cukrzycę lub pozostałe wymienione wcześniej przypadłości.

Palec trzaskający – operacja

Operacja palca trzaskającego nie jest zabiegiem skomplikowanym i zazwyczaj trwa kilkanaście minut w znieczuleniu miejscowym. Zabieg polega na przecięciu więzadła, dzięki czemu ścięgna mogą ponownie swobodnie się poruszać, a co za tym idzie, palec odzyskuje pełną sprawność. W przypadku chorych na reumatoidalne zapalenie stawów wykonuje się wycięcie zmienionej zapalnie struktury. Po operacji zaleca się noszenie ręki na temblaku (do 4 tygodni), aby ścięgno i rana prawidłowo się zagoiły. Czasami konieczna jest także rehabilitacja.

Palec trzaskający (w znieczuleniu miejscowym)3 500 zł