Palec młotkowaty

Palec młotkowaty to schorzenie polegające na przykurczu zgięciowym palca stopy, najczęściej drugiego ze względu na jego długość, w stawie międzypaliczkowym bliższym. Wada powstaje na skutek stałego zgięcia palca w kierunku podeszwowym. Początkowo zgięcie jest elastyczne, palec można wyprostować, z czasem deformacja staje się sztywna i nieodwarcalna. W wyniku zgięcia na szczycie palca zaczyna się tworzyć odcisk, który z upływem czasu staje się przyczyną dolegliwości bólowych oraz problemów ze swobodnym poruszaniem się. Wystający ponad obrys stopy staw międzypaliczkowy permanentnie drażniony przez obuwie, może również doprowadzić do powstania przewlekłego stanu zapalnego, a nawet otwartych ran. Nieleczony powoduje dalsze deformacje stawów przodostopia.

Palce młotkowate najczęściej są przypadłością osób, które noszą niedopasowane obuwie (nieodpowiedni fason, rozmiar), za ciasne lub za małe buty uciskają palec. Również haluksy przyczyniają się do powstania schorzenia, ze względu na nieprawidłowe ułożenie palców. Innymi przyczynami mogą być wady anatomiczne, urazy neurologiczne (udar mózgu), reumatoidalne zapalenie stawów, choroby Charcota-Mariego-Tootha, cukrzuca. Rozwinięciu się choroby sprzyja nadwaga.

Palec młotkowaty – leczenie

Leczenie zachowawcze może odnieść dobry skutek wyłącznie w początkowym etapie rozpoznania choroby. W takiej sytuacji lekarz może zalecić wykonywanie odpowiednich ćwiczeń na poprawę zakresu ruchu przykurczonego palca lub noszenie specjalnych aparatów. Niestety najczęściej, ze względu na zaawansowane deformacje konieczna jest operacja.

Palec młotkowaty – operacja

W zależności od rodzaju deformacji (miękka, korektywna, sztywna, utrwalona) stosuje się różne metody operacyjne. Deformacje korektywne i miękkie operuje się według Girdelsona z użyciem ścięgna zginacza palca długiego, według Pisaniego z użyciem ścięgna zginacza palca krótkiego lub według innych metod na tkankach miękkich. W przypadku wad sztywnych, utrwalonych konieczna jest operacja w obrębie tkanki kostnej metodą artrodezy, czyli poprzez usztywnienie stawu międzypaliczkowego bliższego. Po operacji pacjent chodzi w specjalnym obuwiu pooperacyjnym przez okres 5 tygodni. Po tym czasie można powrócić do normalnego obuwia, stosownie dobranego do stopy (szeroki i wysoki czubek, miękka podeszwa, obcas do 3 cm wysokości).

Palec młotkowaty2 000 zł