Leczenie wysiłkowego nietrzymania moczu taśmą TVT

Nietrzymanie moczu (NTM) to niezależny od naszej woli wyciek moczu. Zaburzenie to występuje u około 10% populacji. Nietrzymanie moczu dotyczy obojga płci, ale kobiety cierpią z tego powodu dwa razy częściej niż mężczyźni.

Wyróżniane są następujące rodzaje nietrzymania moczu:
- Wysiłkowe nietrzymanie moczu – wyciek moczu podczas wysiłku fizycznego, kichania, kaszlu. Chorobie sprzyja otyłość, menopauza i okres pomenopauzalny, przewlekły kaszel, niektóre choroby neurologiczne, ciąże i porody (szczególnie zabiegowe), duża masa urodzeniowa dziecka, obniżenie narządu rodnego, częste infekcje dróg moczowych, zaparcia, ciężka praca fizyczna i palenie papierosów
- Naglące nietrzymanie moczu (nietrzymanie moczu z parcia) – wyciek moczu poprzedzony uczuciem parcia naglącego (nagłej, niemożliwej do opanowania potrzeby oddania moczu). Przyczyną tej postaci choroby jest nadwrażliwy pęcherz, czyli taki, który kurczy się (domaga się opróżnienia) nawet wtedy, gdy zgromadzi się w nim niewiele moczu. Może to być skutek nieprawidłowej kontroli nerwowej nad czynnością dolnych dróg moczowych, ale też nawracające infekcje układu moczowego, choroby ogólnoustrojowe, np. cukrzyca, choroba Parkinsona, choroba Alzheimera, stwardnienie rozsiane, demencja starcza. Przyczyną tej postaci NTM mogą być także leki, np. odwadniające.
- Mieszane nietrzymanie moczu – wyciek moczu związany z parciem naglącym oraz wysiłkiem, kichaniem, kaszlem.

Pozostałe, rzadziej występujące rodzaje nietrzymania moczu to:
- Moczenie (enuresis) – każdy wyciek moczu, w tym moczenie nocne.
- Ciągłe nietrzymanie moczu – objaw polegający na stałym wycieku moczu.
- Pozacewkowe nietrzymanie moczu – wyciek moczu inną drogą niż ujście zewnętrzne cewki moczowej, np. przez przetokę pęcherzowo–pochwową.
- Inne typy nietrzymania moczu – występujące w określonych sytuacjach, np. w czasie śmiechu lub stosunku seksualnego.

Opis zabiegu

W Klinice Potocki przy wysiłkowym nietrzymaniu moczu wykonujemy zabieg z wykorzystaniem beznapięciowej taśmy dopochwowej TVT, polegający na podwieszeniu środkowego odcinka cewki moczowej na taśmie polipropylenowej (TVT), co umożliwia odtworzenie fizjologicznego kąta pęcherzowo-cewkowego. Jest to metoda prosta, małoinwazyjna, przeprowadzana w znieczuleniu podpajęczynówkowym. Czas trwania procedury wynosi 20-30 minut. Podczas zabiegu wykonywane są dwa nacięcia: 0,5 cm nad spojeniem łonowym i 2-3 cm na przedniej ścianie pochwy. Następnie preparowane są kanały do kości łonowej i przeprowadzone igły załonowo. Poprawność położenia igieł i wykluczenie perforacji pęcherza oceniana jest w cystoskopii. Po operacji do pęcherza zakładany jest cewnik do następnego dnia rano. Do pochwy zakłada się tampon na kilka godzin. Po zabiegu pacjentka przenoszona jest do sali pooperacyjnej, gdzie pozostaje pod opieką personelu medycznego do następnego dnia. Kiedy stan pacjentki jest dobry, możliwe jest wypisanie jej do domu. U kobiet po zabiegu TVT obserwuje się szybki powrót do prawidłowej funkcji układu moczowego już we wczesnym okresie pooperacyjnym, zaraz po usunięciu cewnika z pęcherza. Fakt ten potwierdza skuteczność metody TVT.

Zalecenia po zabiegu

W okresie 2-3 tygodni po zabiegu:
- nie należy bez przerwy siedzieć lub stać dłużej niż 30 minut
- unikać czynności pchania, ciągnięcia, parcia
- nie podnosić przedmiotów cięższych niż 2-3 kg
- wstrzymać się od prac domowych i ogrodowych
- można prowadzić samochód oraz wchodzić po schodach, jeżeli nie prowadzi to do pojawiania się bólu
- często wychodzić na krótkie spacery, stopniowo wydłużając ich dystans.

Przez 6 tygodni po zabiegu należy wstrzymać się od kontaktów płciowych związanych z penetracją pochwy, pływania w basenie oraz kąpieli w wannie. Po tym okresie z regóły można wrócić do zwykłych czynności oraz aktywności fizycznych. Rozsądnie jednak stopniowo zwiększać obciążenia i zdecydowanie unikać tych czynności, które wywołują ból.

Leczenie wysiłkowego nietrzymania moczu8 000 zł