Stulejka w znieczuleniu miejscowym

Stulejka to jedno z najczęściej występujących schorzeń narządów płciowych u mężczyzn. Polega na zwężeniu napletka, które uniemożliwia zsunięcie go z żołędzi penisa. Może być pełna (całkowita), gdy nie jest możliwe zsunięcie napletka z penisa nawet w stanie spoczynku, lub niepełna (częściowa), kiedy napletek zsuwa się z penisa w stanie spoczynku, ale nie podczas wzwodu, a jeżeli tak, to powoduje ucisk i ból. Stulejka może być wrodzona lub nabyta, a problemy z nią związane mogą pojawić się w każdym wieku.

Prawidłowo funkcjonujący napletek, który chroni żołądź prącia, powinien bez problemu dać się zsunąć do tzw. rowka zażołędnego (zagłębienia między żołędzią, a trzonem prącia), zarówno w czasie spoczynku, jak i wzwodu penisa. Jednocześnie należy pamiętać, że u większości chłopców zsunięcie napletka jest możliwe dopiero w wieku około 2-3 lat. Do tego czasu napletek jest przyklejony do żołędzi mastką, czyli tłuszczową wydzieliną, w której znajdują się złuszczone komórki nabłonka oraz flora bakteryjna. Z czasem mastka zaczyna się wypłukiwać, a napletek stopniowo odklejać. Jeżeli po 3. roku życia chłopca nadal nie jest możliwe swobodne zsunięcie napletka, należy udać się na konsultację lekarską. W żadnym wypadku nie należy próbować odsłonić żołędzi penisa na siłę, ponieważ może powodować to ból oraz pogłębienie się problemu.

U osób dorosłych stulejka może powstać na skutek nieprawidłowej higieny, infekcji, chorób skóry, urazów, cukrzycy, stanów zapalnych napletka lub cewki moczowej, nietypowej masturbacji (pocieranie penisa o łóżko, leżąc na brzuchu). Już przy pierwszych problemach związanych z naciągnięciem napletka należy udać się do lekarza. Odkładanie konsultacji jedynie pogłębi problem. Podczas erekcji lub prób odsłonięcia żołędzi, mogą powstawać na skórze mikropęknięcia, które zabliźniając się, będą powodować dalsze zwężenie ujścia. Ból podczas zsuwania napletka w dalszej kolejności będzie miał wpływ na nieprawidłową higienę, która możne doprowadzić do rozwinięcia się stanu zapalnego, a nawet problemów z oddawaniem moczu. Ponadto nieleczona stulejka utrudnia, a nawet uniemożliwia prowadzenie normalnego życia seksualnego, może być też przyczyną stanów zapalnych narządów płciowych partnerki.

Stulejka - leczenie

Niezależnie czy stulejka jest wrodzona czy nabyta konieczna będzie interwencja chirurgiczna. Pierwszym etapem jest wyleczenie stanu zapalnego, jeżeli się taki pojawił. Kolejnym krokiem jest usunięcie zwężenia napletka i uformowanie nowego, poprzez nacięcie lub wycięcie fragmentu skóry. Nie jest to zabieg skomplikowany, dlatego najczęściej wykonuje się go w znieczuleniu miejscowym. W niektórych sytuacjach napletek usuwa się całkowicie. Ten zabieg nazywamy obrzezaniem.

Po zabiegu zaleca się trzymanie penisa w pozycji pionowej, aby ograniczyć obrzęk. Konieczne będzie także przyjmowanie leków przeciwbólowych i antybiotyku. Gojenie ran trwa około dwóch tygodni, a pełną sprawność, także seksualną, pacjent odzyskuje po około miesiącu.

Stulejka w znieczuleniu miejscowym2 500 zł