Laserowe leczenie żylaków kończyn dolnych EVLT

Żylaki kończyn dolnych to workowate lub wrzecionowate poszerzenia żył powierzchownych z widocznym wydłużeniem i poskręcaniem. Powstają na skutek uszkodzenia zastawek w naczyniach żylnych. Zadaniem zastawek jest przepuszczanie krwi tylko w jedną stronę – w kierunku serca. Jeśli zostaną one uszkodzone, krew może przepływać w obu kierunkach. Cofając się, dochodzi do jej nagromadzenia w żyłach nóg, które są najbardziej oddalone od serca, co powoduje rozciąganie ściany żył i tworzenie się żylaków.

Do powstania żylaków nóg może przyczynić się np. praca siedząca lub stojąca, otyłość, ciąża, palenie tytoniu, nieprawidłowa dieta oraz zbyt mała aktywność fizyczna.

Do objawów towarzyszących żylakom nóg zaliczamy m.in.:

• Uciążliwy ból nóg, pulsowanie i drętwienie w godzinach wieczornych
  • Uczucie ciężkości kończyn
  • Zespół niespokojnych nóg (RLS)
  • Nocne skurcze
  • Krwawienie z żylaków
  • Świąd nóg

Zalecenia po zabiegu

Zaatakowane chorobą żyły nie są jedynie problemem estetycznym. Prowadzą do bólu, dyskomfortu, powikłań oraz wielu problemów zdrowotnych, których nie należy lekceważyć. Żylaki kończyn dolnych to objaw niewydolności żylnej, która może prowadzić do trudno gojących się owrzodzeń. Im szybsza będzie reakcja na pierwsze oznaki – ból, uczucie ciężkości, skurcze czy „pajączki” – tym lepszy efekt leczenia można uzyskać.

Laserowe operacje żylaków metodą EVLT (ang. EVLT – Endo Venous Laser Treatment) to innowacja w dziedzinie leczenia żylaków kończyn dolnych. Stała się już zabiegiem podstawowym z racji jego niewielkiej inwazyjności – zarówno w organizm jak i życie codzienne.

Korzystający z metody EVLT pacjent wróci do domu jeszcze tego samego dnia, a rekonwalescencja będzie trwała o wiele krócej niż w przypadku klasycznego zabiegu chirurgicznego (strippingu).

Wysoka skuteczność, krótki czas całego procesu oraz zachowanie komfortu pacjenta zarówno w trakcie jak i po zabiegu czynią laserowe leczenie żylaków metodą EVLT najskuteczniejszym obecnie sposobem na pozbycie się niedrożnych żył.

Dla kogo?

Z metody EVLT mogą skorzystać pacjenci, u których lekarz stwierdził niewydolność żyły odpiszczelowej lub odstrzałkowej (również w zaawansowanym stadium schorzenia). Stosowana z powodzeniem u osób otyłych.

Przygotowanie do zabiegu

Przed zabiegiem należy wykonać konieczne badania:

• Ustalenie grupy krwi
  • Morfologia
  • Parametry układu krzepnięcia (APTT,PT)
  • EKG

Konieczne jest badanie ultrasonograficzne z oceną przepływów w żyłach (USG metodą Dopplera). Wszystkie potrzebne badania kompleksowo zleca lekarz prowadzący w naszej Klinice.

3 tygodnie przed usuwaniem żylaków metodą EVLT wymagane jest odstawienie leków hormonalnych – szczególnie antykoncepcyjnych. W tym czasie oraz po zabiegu należy unikać kremów zwiększających wrażliwość na światło słoneczne (np. z witaminami czy kwasami).

Dzień przed zabiegiem miejsce, z którego usuwane będą żylaki, powinno być wydepilowane chemicznie – najlepiej specjalnym kremem depilującym.
W dniu zabiegu zalecamy przyjazd do Kliniki z osobą towarzyszącą, ponieważ bezpośrednio po leczeniu prowadzenie samochodu będzie niemożliwe. Tego dnia należy ubrać się w luźny, przewiewny strój, który nie krępuje ruchów. Wskazane jest wygodne obuwie na płaskim, stabilnym obcasie.

1. Dezynfekujemy nogę oraz podajemy znieczulenie miejscowe.
2. Pod kontrolą USG wprowadzamy do światła niewydolnej żyły cewnik, którego jednorazowa końcówka emituje laser.
3. Laser uwalnia energię, dzięki której niewydolna żyła obkurcza się, a w rezultacie zamyka. Żyła nie jest usuwana.
4. Po wyciągnięciu cewnika z laserem na miejsce nakłucia zakładamy jałowy opatrunek, który pacjent będzie mógł potem samodzielnie zmienić, a także pończochę uciskową.
5. Po skończonym zabiegu Pacjent powinien spacerować przez około 30 min.

Zalecenia po zabiegu

Zmianę opatrunku Pacjent wykonuje sam w następnym dniu po zabiegu. Pierwsze 14 dni po wykonaniu zabiegu jest kluczowe dla jego efektu. W tym czasie należy nosić pończochy uciskowe i dużo spacerować – aktywność wesprze rekonwalescencję i ułatwi krążenie krwi. Do intensywnych treningów można wrócić po ok. 3 tygodniach.

W tym czasie lekarz może również wskazać konieczność przyjmowania leków przeciwzakrzepowych.

Zalety zabiegu

• To aktualnie najskuteczniejsza metoda na pozbycie się żylaków nóg – jej skuteczność jest oceniana przez specjalistów aż na 94,4%.
  • Ta metoda nie wymaga hospitalizacji – pacjent może wrócić do domu już 30 minut po wykonaniu zabiegu, a do codziennej aktywności w ciągu 2 dni.
  • W trakcie stosujemy jedynie znieczulenie miejscowe (tumenescencyjne), co jest wystarczającym środkiem, by leczenie przebiegło w komfortowych warunkach, a jednocześnie maksymalnie zmniejszyło się ryzyko powikłań po nim.
  • EVLT to metoda bezinwazyjna – po zabiegu nie pozostają blizny, krwiaki oraz nacięcia pooperacyjne, a nogi goją się o wiele szybciej niż po tradycyjnym strippingu.

• Nadkrzepliwość krwi
  • Obrzęk limfatyczny