Drenaż wentylacyjny uszu - Tympanostomia

Drenaż uszu jest najskuteczniejszą metodą leczenia zapalenia ucha środkowego, bardzo często występującego u małych dzieci, ale może też występować u dorosłych.

Zapalenie ucha środkowego – przyczyny:
Za nawracające ostre zapalenia ucha środkowego lub powtarzające się długotrwałe stany zapalne z płynem wysiękowym lub później gęstym śluzem w jamie bębenkowej najczęściej odpowiadają:
- przerost migdałka gardłowego, blokujący nosogardlo i zatykający ujście trąbek słuchowych, które są naturalnym kanałem wyrównującym ciśnienie pomiędzy gardłem a uchem środkowym
- niedrożność trąbek słuchowych spowodowana stanem zapalnym i zaleganiem wydzieliny

Informacje o zabiegu

Tympanostomia to zabieg polegający na założeniu drenów do jamy bębenkowej. Dren to małe urządzenie z tworzywa sztucznego, będącego rurką z dwoma kołnierzykami, które zapobiegają przemieszczaniu się drenu. Drenaż przeprowadza się przez błonę bębenkową w celu pozbycia się patologicznego płynu znajdującego się w uchu środkowym. Ma on też zapobiec kolejnym, ostrym zapaleniom ucha środkowego oraz poprawić słuch poprzez odessanie płynu wysiękowego, który stanowi barierę dla dźwięków. Po zabiegu chorzy natychmiast lepiej słyszą, co przynosi im znaczną ulgę. Poprawia się również stan ogólny pacjentów. Zabieg poprzedzony jest wizytą konsultacyjną, podczas której lekarz laryngolog kwalifikuje pacjenta do zabiegu i informuje o niezbędnych badaniach. Często wykonywany jest wraz z zabiegiem usunięcia trzeciego migdała lub migdałków podniebiennych.

Zalecenia po zabiegu

• wypoczynek, ograniczenie wysiłku fizycznego
• stosowanie środków przeciwbólowych zalecanych przez lekarza
• unikanie zanurzania głowy pod wodę podczas kąpieli