Paluch koślawy- haluks

Koślawy paluch, tzw. haluks, to choroba zwyrodnieniowa, powodująca deformację stopy. Charakteryzuje się odchyleniem palucha w kierunku pozostałych palców wraz z poszerzeniem i zniekształceniem obrysu stawu śródstopno-paliczkowego dużego palca. Haluksy w większości przypadków pojawiają się na obu stopach, chociaż niekoniecznie w tym samym czasie. Pierwsze objawy mogą wystąpić jeszcze przed 20. rokiem życia. Początkowo choroba przebiega bezobjawowo, epizodycznie pojawia się dyskomfort podczas chodzenia, jednak wraz z rozwojem stanu zapalnego, ból nasila się i występuje coraz częściej. Z czasem w okolicy bocznej stawu pojawia się obrzęk oraz zaczerwienienie. Zwykle przez nieodpowiednie obuwie, które powoduje stały ucisk, dolegliwości nasilają się doprowadzając do zaawansowanego stadium choroby – poszerzenia się przedniej części stopy, odchylenia palucha, a nawet przeniesienia dolegliwości na inne stawy (kolanowe, odcinek lędźwiowo-krzyżowy kręgosłupa).

Jedną z głównych przyczyn rozwoju choroby są czynniki genetyczne. Haluksy dziedziczone są głównie ze strony matki. Kolejną przyczyną powstania stanu zapalnego może być źle dobrane obuwie o zwężającym się przodzie, które uciska stawy oraz buty na wysokim obcasie, które przenoszą ciężar ciała na przednią część stopy. Innymi przyczynami mogą być choroby reumatologiczne, nadwaga, płaskostopie, nadmierna długość palucha, patologia mięśnia piszczelowego tylnego czy przykurcze w obrębie ścięgna Achillesa. Na haluksy częściej chorują kobiety, chociaż koślawy paluch u mężczyzn nie jest wyjątkiem. Choroba może dotknąć osoby w każdym wieku.

Paluch koślawy – leczenie

Leczenie haluksów należy rozpocząć od konsultacji ortopedycznej. Jeżeli deformacje i uszkodzenie stawu nie są znaczące, pomyśle efekty może przynieść leczenie zachowawcze. Polega ono, przede wszystkim, na dobraniu odpowiedniego obuwia, ponadto lekarz może zaproponować stosowanie aparatów korygujących, wkładek ortopedycznych, zabiegów fizjoterapeutycznych oraz przyjmowanie niesterydowych leków przeciwzapalnych. Jeżeli leczenie nieinwazyjne nie jest skuteczne, deformacje pogłębiają się, należy zastosować leczenie operacyjne.

Paluch koślawy – operacja

Rodzaj zastosowanej techniki podczas operacji zależy przede wszystkim od stopnia deformacji palucha oraz pozostałych elementów stopy. Może to być korekcja tkanek miękkich (częściowa resekcja głowy kości śródstopia), osteotomia Chevron, osteotomie klinowe i półkuliste (wycięcie klina kostnego w obrębie kości, ewentualne usunięcie lub przemieszczenie w celu korekcji wady), metoda Scarf (stabilne zespolenie odłamków oraz obciążenie pooperacyjne), metoda według Lapidusa (artrodeza stawu śródstopno-klinowego pierwszego). Po operacji palucha koślawego stosuje się specjalne obuwie pooperacyjne, noszone od pierwszej doby po zabiegu, przez 4-5 tygodni.

Paluch koślawy- haluksod 3 300 zł