Zapalenie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa jest największym ścięgnem w ciele człowieka. Łączy ze sobą dwa mięśnie podudzia z kością pięty. Umożliwia chodzenie, bieganie, skakanie, wchodzenie oraz schodzenie ze schodów. Strukturą ścięgna są liczne włókna kolagenowe, dzięki którym jest ono bardzo wytrzymałe, a jednocześnie, ze względu na swoją funkcję, narażone na duże obciążenia. Najczęstszą dolegliwością jaka dotyka ścięgno Achillesa jest jego zapalenie.

Zapalenie ścięgna Achillesa spowodowane jest jego nadmiernym przeciążeniem. Uszkodzenie objawia się bólem w okolicy łydki (początkowo podczas wysiłku), a czasami także opuchlizną. Wraz z rozwojem zapalenia dolegliwości przybierają na sile i nie ustają. Z problemami ze ścięgnem Achillesa często borykają się osoby po 40. roku życia, ponieważ w tym czasie przestrzeń w obrębie struktury ścięgna staje się mniej ukrwiona, a co się z tym wiąże, jest ono mniej wytrzymałe. Jednak wiek nie jest jedynym wyznacznikiem. Wielu sportowców, szczególnie biegaczy, ma problemy ze ścięgnem Achillesa.

Najczęstszą przyczyną problemów jest uraz zewnętrzny lub przeciążenie (źle przeprowadzony trening sportowy, słabe mięśnie łydki, bieganie po twardym podłożu, etc.). Ponadto przyczynić się może płaskostopie lub tzw. stopa wydrążona oraz choroby ogólnoustrojowe (dna moczowa, otyłość), zaburzenia i dysfunkcje pięty, stopy lub podudzia. Inną przyczyną może być źle dopasowane obuwie (także buty na wysokim obcasie), szczególnie u osób ze spiczastą kością piętową. W tym przypadku but uciska kaletkę, która znajduje się pomiędzy piętą, a ścięgnem Achillesa, rozwijając tym samym stan zapalny, który z czasem przenosi się na ścięgno. Brak odpowiednio szybkiej reakcji na pojawiające się dolegliwości może spowodować pogłębienie się urazów doprowadzając do naderwania, a nawet zerwania ścięgna.

Zapalenie ścięgna Achillesa – leczenie

Leczenie ścięgna Achillesa jest uzależnione od tego, jak bardzo poważny jest uraz. Przy pierwszych objawach powinno się wdrożyć leczenie zapobiegawcze. W miarę możliwości należy ograniczyć wysiłek fizyczny, regularnie rozciągać ścięgno oraz stosować obuwie profilaktyczne. Pomocne mogą być także niesterydowe leki przeciwzapalne. W początkowym stadium choroby problemy ze ścięgnem Achillesa może rozwiązać odpowiednia rehabilitacja i zabiegi fizjoterapeutyczne. Jeżeli mimo to zapalenie nie ustępuje, jedną z najskuteczniejszych metod jest leczenie koncentratem osocza bogatopłytkowego.

Osocze bogatopłytkowe w ortopedii ma uzasadnioną skuteczność w leczeniu wszelkiego rodzaju uszkodzeń mięśni, schorzeń ścięgien i przyczepów oraz zaburzeń zrostu kostnego. Materiał wyodrębnia się z krwi pacjenta poprzez wirowanie. Tak przygotowane osocze zostaje wstrzyknięte do zmienionych chorobowo tkanek. Dzięki czynnikom wzrostu, które występują w osoczu, ścięgno zaczyna się regenerować. Ten nieinwazyjny zabieg przynosi bardzo dobre efekty i często ratuje chorego przed zabiegiem chirurgicznym.

Zapalenie ścięgna Achillesaod 800 zł